FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/09/2008

Hemfridsbrott och brytande av posthemlighet

Jag är 18, fyller 19 i år. Jag bor hemma för jag har inte gått ut gymnasiet än. Mamma märkte att jag fått brev från kommunen (Socialen), så hon letade igenom hela stugan jag bor i (bor i en egen stuga på gården), för att hitta brevet, sen läste hon igenom det. Har hon gjort sig skyldig till något brott ? Mvh

Lawline svarar

Hej, Så som jag ser det kan det bli fråga om 2 stycken brottsliga handlingar. Dessa regleras av Brottsbalken som du finner http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19620700.htm. Fråga 1. Får man olovligen öppna annans post? Enligt 4 kap. 8§ är det brottsligt att öppna ett brev som sänts till en annan person än den som öppnar det. Det är alltså inte tillåtet för din mamma att öppna ett brev som du har fått med posten utan din tillåtelse. Detta är en straffbar handling, och personen ifråga döms för brytande av posthemlighet till böter eller högst 2 års fängelse. Fråga 2. Får man gå in i annans bostad utan lov? Enligt 4 kap. 6§ döms den som olovligen tränger in i annans bostad för hemfridsbrott till böter. Det väsentliga i frågan är om stugan du bor i också kan klassas som dina föräldras bostad eller om det skall anses som det enbart är din bostad. Det kan jag tyvärr inte direkt ge något svar på om din mamma skall anses ha begått hemfridsbrott, men om det är att anses som din bostad som dina föräldrar inte skall ha tillgång eller att de inte bor där så kan din mamma ha begått hemfridsbrott. Med vänlig hälsning,
Charlene HolmströmRådgivare