FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/05/2008

Preskription av grund för byggnadsavgift

Finns det någon tidsgräns för preskriberat bygglov? Har hört att tiden är 10 år, det blir inget bygglov men man blir inte tvungen att riva samt att inget vite kan utdömas?

Lawline svarar

Hej, det stämmer att när en överträdelse av reglerna om bygglov har skett så är preskriptionstiden 10 år. Detta framgår av 10 kap 27 § i Plan- och bygglagen som Du kan hitta http://www.lagen.nu/1987:10#K10P27 . I första stycket av denna paragraf kan man läsa att byggnadsavgifter (den avgift som kommunen tar ut om bygglov inte har sökts) och tilläggsavgifter (som beslutas av länsrätten) preskriberas efter 10 år. Det som bryter en sådan preskription är att ärendet behandlas på ett möte i kommunens byggnadsnämnd. Det krävs att ärendet behandlas i sak, dvs. inte bara bordläggs, för att preskriptionstiden skall anses ha brutits. Enligt andra stycket i 10 kap 27 § får inte heller något föreläggande om rivning beslutas om det har gått mer än 10 år sedan överträdelsen skedde. Här finns dock ett undantag: preskriptionstiden gäller inte i de fall när en bostadslägenhet används för ett annat ändamål än som bostad. I alla övriga fall är alltså preskriptionstiden 10 år. Vänlig hälsning
Jonas ÖjelidRådgivare