FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt07/05/2008

Optionsklausuler

Hej! Vi är 3 st som ev skall arrendera ett bageri på 1 år eller mera, det jag nu undrar är att när avtalet är slut har vi då rätt att köpa det till ett pris vi sätter i dag eller är det ägaren som har rätt att bestämma OM vi får köpa eller inte och då om han vill sälja, sälja det till marknadsvärdet? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, Avtal som innebär att en part förbinder sig att sälja viss egendom till ett bestämt pris vid en bestämd tidpunkt kallas optionsavtal, och är som utgångspunkt giltiga. Beroende på hur avtalet är utformat kan olika effekter uppnås: - En köpoption innebär att säljaren förbinder sig att sälja, och att köparen har rätt att välja om köpet skall genomföras eller ej. - En säljoption innebär att ni förbinder er att köpa, och att säljaren har rätt att avstå från en försäljing. - Det finns även avtal där båda parter binder sig - dessa kan betraktas som ett vanligt köpeavtal, men med en ovanligt lång leveranstid. Om ingen part är bunden, och något bestämt pris och tillträdesdag är avtalad kan inte avtalet betraktas som bindande. Det rör sig snarare om en slags avsiktsförklaring, ett dokument som ofta används av affärs- och förhandlingsstrategiska skäl, men inte för att uppnå en bundenhet. Om ni är intresserade av en köpoption, bör ni således försöka att få med en i arrendeavtalet och utforma den så att den klargör att säljaren förbinder sig att sälja egendomen till ett bestämt pris för tillträde en bestämd tidpunkt. Med vänliga hälsningar
David KarlssonRådgivare