FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/09/2008

Påföljd vid misshandel

Jag hade det dåliga omdömet att följa med en granne hem till en kamrat och bada bastu (var berusad, vilket även dom andra två var). Det visade sig att han som ägde bastun var homosexuell (är själv hetero) och jag kände mig så provocerad att jag skallade honom en gång. Vad skulle påföljden kunna bli? Om jag skulle bli dömd till dagsböter, tar man då hänsyn till (dyrt) lägenhetslån? Om inte, kan man annars "kräva" fängelse? Alternativet blir annars att sälja min bostadsrättslägenhet. Då jag tyvärr har betalningsanmärkning skulle jag inte kunna köpa ny lägenhet trots en ganska bra lön.

Lawline svarar

Hej! Misshandel regleras i 3 kapitlet 5 § Brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700#K3 . Påföljden är böter eller fängelse i högst sex månader. Det är inte möjligt för mig att exakt förutse vad påföljden i ditt fall blir, men något kan dock sägas. Till att börja med så har det ingen betydelse för den rättsliga bedömningen att ni var berusade, se 1 kapitlet 2 § andra stycket Brottsbalken. Om dagsböter aktualiseras så beräknas bötesbeloppet dels enligt hur högt straffvärde brottet anses ha, dels hur hög din årsinkomst är, se 25 kapitlet 2 § Brottsbalken. Även andra faktorer såsom om du har barn boende hos dig tas med i beräkningen. Enligt riksåklagarens allmänna råd om beräkning av dagsbotsbeloppet vid strafföreläggande ska dock normalt inte tas hänsyn till skuld hänförlig till bostad. Eftersom fängelse betraktas som en svårare påföljd än böter kan man inte om man döms till böter kräva att få avtjäna sitt straff i fängelse istället. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare