Samäganderätt av ärvd fastighet

Hej

Jag har en fråga angående arv. Min gammelmormor har dött och hade en sommarstuga. Den gick vidare till min mor och hennes syskon eftersom min mormor är död. Min mor vill inte ha sin del utav sommarstugan (de är 4 syskon). Hon vill istället ge mig sin del i för tidigt arv. Detta motsätter sig mina två mostrar. Har de rätt att motsätta sig detta?

Lawline svarar

Hej!

Det som troligen uppstått mellan din mor och hennes syskon är en samäganderätt enligt Lagen om Samäganderätt. Se http://lagen.nu/1904:48_s.1.

Samäganderätt uppstår vanligtvis när delägarna ej av fri vilja erhållit samäganderätt, exv. vid arv av en fastighet etc. Lagen är dispositiv och kan således avtalas bort men det finns inget i din fråga som tyder på att din mor och hennes syskon avtalat angående fastighetsinnehavet. Alla personer kan i alla relationer ha en samäganderätt till en fastighet eller lös sak.

Lagen blir endast tillämplig vid en redan uppkommen samäganderätt och kan alltså ej användas då man vill att en samäganderätt ska uppkomma.

Av lagen framgår det att det krävs samtliga delägares samtycke om en delägare vill förfoga över egendomen genom gåva, försäljning eller liknande. Detta enligt Lag om Samäganderätt 2§.se. http://lagen.nu/1904:48_s.1. Således har dina två mostrar en rätt att motsätta sig avståendet av arvet från din mor eftersom hon inte har allas samtycke till detta. Dock finns det en möjlighet enligt lagens 6§ se. http://lagen.nu/1904:48_s.1 att gå till en Tingsrätt i närheten av fastighetens område och ansöka om beslut att fastigheten utbjuds till försäljning vid en offentlig aktion, om så sker får alla istället erhålla sin andel i pengar. Denna regel utgör ett undantag till huvudregeln i 2§ om samtliga delägares samtycke.

Övriga delägare kan begära anstånd med en sådan försäljning om det föreligger synnerliga skäl. Det finns ingen uttömmande uppräkning på vad som innefattas i begreppet synnerliga skäl i enlighet med 6 § Samäganderättslagen. Domstolen kommer att avgöra detta från fall till fall. Vissa sociala förhållanden eller ett särskilt dåligt konjunkturläge skulle kunna vara ett sådant skäl. Det är med andra ord svårt för övriga delägare att bestrida en försäljning av samägd egendom.

Sammanfattningsvis kan inte din mor tvinga de andra att medge avståendet till dig men hon kan försöka få till stånd en offentlig auktion och sedan ge pengarna hon får ut i en gåva till dig.

Med vänlig hälsning

Rådgivare