Betalningsförläggande

Min pojkvän sålde min bil i höstas för 140 000 kr. Pengar som han vägrar sätta in på mitt konto. Nu håller vi på och separerar och hur ska jag driva in denna skuld?

Något skuldebrev finns inte.

Lawline svarar

Hej,

Det du kan göra är:

1.Ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (KFM), det finns blanketter på deras hemsida och det kostar 300 kr. KFM utfärdar då ett föreläggande som din pojkvän delges och han har 10 dagar på sig att endera betala eller invända. Om han inte invänder fastställer KFM betalningen. Om betalning ändå inte sker skall du ansöka om verkställighet och KFM utmäter då hans egendom så att du får betalt.

2. Om han invänder mot betalning kan du begära att målet överlämnas till tingsrätten för att få målet prövat och så småningom ett domslut. Viktigt här är att veta att du måste bevisa att han är skyldig dig pengar. Eftersom det inte finns något skriftligt avtal er emellan blir det bevisning i form av vittnesmål, t ex köparen av bilen.

Det finns alltid en ekonomisk risk med att gå till domstol eftersom den förlorande parten även står för den vinnande partens rättegångskostnader.

Lycka till,

Med vänlig hälsning,

Anna AnderssonRådgivare