FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt22/07/2008

Ringa misshandel?

Om man tar strupgrepp på någon och de sedan faller i golvet, är det ringa misshandel?

Lawline svarar

Hej! Om någon uppsåtligen tillfogar en annan person smärta är rekvisiten för brottet misshandel, Brottsbalken (BrB) 3 kapitlet 5 §, uppfyllda. Den som tar strypgrepp på en annan person kan med andra ord dömas för misshandel alternativt ringa misshandel förutsatt att brottsoffret tillfogas smärta. Gränsdragningen mellan ringa misshandel och misshandel av normalgraden kan vara svår att dra men generellt brukar man säga att ett slag med öppen handflata är att betrakta som ringa misshandel. Vänligen
Erik AnnerstedtRådgivare