FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/08/2008

Påföljd vid förskingring

Hej. Blev frihetsberövad efter att jag blivit "avslöjad" på en av mina arbetsplatser ha tagit pengar ur kassan. Det hade då pågått ett par gånger tidigare. Det rör sig om ca 10 000. i förhöret hos polisen samma dag erkände jag och berättade att jag hellre betalar än sitter av tiden. Nu har jag inte hört något sen det hände i februari... Blir det rättegång? Vad tror ni om straffet? MVH N

Lawline svarar

Hej! Brottet du gjort dig skyldig till är förskingring vilket regleras i 10 kapitlet 1 § Brottsbalken, se https://lagen.nu/1962:700 . Påföljden är fängelse i högst två år. Det är dock inte möjligt för mig att känna till exakt vilken påföljd som skulle utdömas i ditt fall. Det är inte omöjligt att rätten skulle utdöma ett kortare villkorligt fängelsestraff, 14 dagar till någon eller några månader, förenat med dagsböter. Något längre fängelsestraff torde i vart fall inte aktualiseras. Det har ingen betydelse att du erbjudit dig att betala tillbaka beloppet. Det är inte möjligt för mig att besvara om eller när det kan bli rättegång. Med vänlig hälsning!
Emil JohanssonRådgivare