FrågaSKATTERÄTTÖvrigt19/04/2008

Spelvinst från utlandet

Hej hade en fråga som du kanske kunde hjälpa mig med.... Jag spelar mycket på internet och tippar.... om jag skulle tippa en match och vinna 20 000 kronor dras det skatt på det när jag trycker ut pengarna in på kontot? jag spelar på livebet365 det är en engelsk sida har det någon betydelse när jag bor i sverige? Skulle uppskatta ett svar

Lawline svarar

Hej, Eftersom Du bor i Sverige är Du skyldig att betala skatt. Du är obegränsat skattskyldig vilket följer av 3 kap 3 § inkomstskattelagen. Det spelar ingen roll att inkomsten kommer från utlandet. Endast vinster från Svenska Spel och liknande är skattefria, detta följer av 8 kap 3 § inkomstskattelagen. Eftersom det är en utländsk pokersajt anses det vara ett utländskt lotteri och vinsten är skattepliktig om den överstiger 100 kr, se 42 kap 25 § inkomstskattelagen. Efter en dom i EG-domstolen tyder dock mycket på att spelvinster inom EG området (alltså bla. England) inte kan beskattas eftersom det kan strida mot EG:s regelverk; EG-fördraget artikel 49. Sverige skulle då behandla utländska arrangörer sämre än svenska, vilket alltså inte är tillåtet. Är det så att spelet kan anses anordnat i England så är det alltså inte skattepliktigt. Vid osäkerhet anser skatteverket att man bör ta upp vinsten i deklarationen och ange arrangören under övriga upplysningar så att skatteverket kan göra en bedömning. Inkomstskattelagen finns http://lagen.nu/1999:1229#R4 Skatteverkets hemsida finns http://www.skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/privatperson/ovrigt/privatovrigtfaq/20050415skajagskattaforenvinstiettutlandsktlotteri.5.18e1b10334ebe8bc8000119154.html Med vänlig hälsning
Carl Johan FahlanderRådgivare