FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/03/2006

Telefonavlyssning

Jag skulle vilja veta om det är lagligt att spela in privata telefonsamtal. Jag har kopplat in en mikrofon i min telefonlur som spelar in samtal och lagrar dessa via trådlös teknik på min dators hårddisk. Mitt syfte är att kunna bevisa i efterhand att jag inte har ingått något eventuellt avtal med t.e.x. en telefonförsäljare som kanske felaktigt påstår att jag ingått ett avtal. Jag misstänker också att min sambo är otrogen och har funderat på att även spela in hans telefonsamtal. Det finns även risk för att även utomstående personers samtal t.e.x. våra vänners, kommer att spelas in om jag har en röststyrd inspelningsfunktion inkopplad dygnet runt. Är det okej att göra så här? mvh Klara

Lawline svarar

Vad gäller dina egna telefonsamtal, där du själv är den ena parten, är det lagligt att spela in samtalet och det gäller även om den du talar med inte vet om inspelningen. Däremot är det förbjudet att spela in andras telefonsamtal. Detta går att utläsa i Brottsbalken 4:9 a http://www.lagen.nu/1962:700. Det innebär att ditt exempel med telefonförsäljaren skulle vara lagligt, men däremot att din sambos samtal och alla andra samtal mellan andra parter inte skulle vara det. Hur dessa, dina egna samtal, senare skulle kunna användas som bevis är en annan fråga. Om du i en tvist skulle vilja åberopa inspelningen som bevis skulle det bli upp till domstolen att avgöra om det kan och skall användas som bevis och i så fall vilket värde det skall få enligt principen om fri bevisprövning som återfinns i Rättegångsbalken 35:1 http://www.lagen.nu/1942:740.
Lorraine SauvyRådgivare