FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/05/2008

Kan jag bli skyldig att återbetala hyra?

Jag har hyrt ut min lägenhet i 2:hand, en 2,5a på söder, under 4 års tid. Jag och mina hyresgäster har haft et skriftligt avtal. Vi var överens om en hyra på 8500, varav jag tog ut en mellanskilnad på 20%. För slitage och fordi lägenheten är extra attraktiv i fråga om läge, tillval, standard och med utsikt. Jag anser det för att vara skälig hyra och mina hyresgäster tyckte også det. Det är två personer med relativt höga inkomster. Jag informerade om att jag tog en mellanskillnad innan kontaktet signerades. Dom har sagt upp kontraktet och flyttade ut för nästan 3 månader sedan. Nu kräver dom återbetalning av hyra gjenom ansøkan till hyresnämnden. Kann jag bli skyldig att återbetala hyra, även om vi har kontakt, och dom har sagt upp den? Evt. hur mycket, och hur långt tillbaka kan bli skyldig att återbetala hyra?

Lawline svarar

Hej Enligt Jordabalkens 12 kap 55 d § (http://www.lagen.nu/1970:994) kan den som hyr ut en lägenhet i andra hand tvingas att betala tillbaka vad han tagit i hyra utöver skälig hyra till andrahandshyresgästen. I Sverige gäller ju nämligen en hyresreglering innebärande att skälig hyra skall beräknas utifrån lägenhetens bruksvärde i jämförelse med andra likvärdiga lägenheter, se 12:55 1 st Jordabalken. Jämförelsen ska enligt samma § 2 st ske främst med lägenheter som ägs och förvaltas av det kommunala bostadsbolaget i kommunen. För din del innebär detta att du kan tvingas att betala tillbaka så mycket av hyran som överstiger vad motsvarande lägenhet hade kostat i hyra hos det kommunala bostadsbolaget i kommunen. Hur mycket det är kan jag givetvis inte säga utan det avgörs av hyresnämnden. Att dina hyresgäster har hög inkomst spelar därvid ingen roll. Att ni hade skriftligt kontrakt och att dina hyresgäster var medvetna om att du tog en mellanskillnad spelar heller ingen roll. Inte heller spelar det någon roll vem som sade upp kontraktet. Enligt 12:55 d 2 st Jordabalken kan återbetalning dock endast ske för hyror som ligger mindre än två år tillbaka i tiden. Hoppas att du har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare