FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt18/06/2008

Länkar och information till andra företag på hemsida

Hej! Får man lägga upp länkar på sitt företags hemsida till andra (företags) hemsidor utan tillstånd? Gäller samma sak för information om dessa företag (text och bild) som man vill lägga upp på sin hemsida? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Eftersom jag inte vet vad du ska skriva eller i vilket syfte du ska lägga upp informationen är det svårt att ge ett korrekt svar. Men om den information som du ska lägga upp på din sida är objektiv och endast beskriver företagen kan jag inte se några juridiska problem med det. Att du skriver om andra företag och länkar till deras hemsidor borde ju snarare vara positivt för de berörda företagen. Du får däremot inte framställa informationen så att det kan framstå som att ni har någon form av samarbete eller liknande, du får inte heller göra en negativ marknadsföring av företagen. Om jag hade varit i din position hade jag skrivit ett mail eller ringt till de berörda företagen och frågat hur de ställer sig till det hela. Med vänlig hälsning
Siri MårtenssonRådgivare