FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/08/2008

Förtal och ärekränkning på internetforum

Hur ser man rent juridiskt på förtal och ärekränkning på öppna forum på Internet? Och vad kan man göra om man blir förtalad på ett forum?

Lawline svarar

I vilken form ett förtal eller en ärekränkning görs spelar mindre roll, det är själva spridningen och skadan för den utsatta som är det centrala. När det gäller forum på internet har budskap på dessa i många fall stor spridning. Problem med bevissvårigheter kan dock förekomma då budskapet framförs under ett alias eller från registrerade användare på forumet. Då inloggningsuppgifter ibland är lätta att komma över eller då användare förblir inloggade via offentliga datorer kan det bli svårt att bevisa vem som verkligen skrivit vad. För att stämma någon krävs att man har uppgifter om vem som administerar den aktuella användaren på forumet. Att få ut dessa personuppgifter kan vara problemfyllt. Är forumen öppna och inte kräver ett användarkonto är det ännu svårare. Vänligen
Ludvig FrithiofRådgivare