Samäganderätt

I vilka fall andvänder sig man av Samäganderätten !!

Är det endast imellan makar, bolag, grannar mm.

MVH

Lawline svarar

Hej!

Samäganderätt kan bli uppstå i de flesta situationer då två eller flera tillsammans äger en fastighet eller lös sak. Samäganderätt uppstår vanligtvis när delägarna ej av fri vilja erhållit samäganderätt, exv. vid arv av en fastighet etc. Om en samäganderätt är frivilligt avtalad kan det istället ofta vara fråga om ett enkelt bolag. Samäganderätten är inte förbehållen makar, bolag etc. utan alla personer kan i alla relationer ha en samäganderätt till en fastighet eller lös sak. Det finns inte heller några specifika situationer då en samäganderätt kan eller inte kan användas, utan den kan uppstå i många olika situationer.

I Lag om samäganderätt stadgas det vilka regler som blir tillämpliga. Lagen är dispositiv och kan således avtalas bort mellan delägarna. Lagen blir endast tillämplig vid en redan uppkommen samäganderätt och kan alltså ej användas då man vill att en samäganderätt ska uppkomma. Av lagens 2 § framgår det att det krävs samtliga delägares samtycke om en delägare vill förfoga över egendomen genom gåva, försäljning eller liknande. Se. http://lagen.nu/1904:48_s.1 .

Hoppas du är nöjd med svaret!

Med vänlig hälsning

Rådgivare