Parkeringsbiljett ej placerad väl synligt

Köpte först en biljett i carparks automat och letade sen plats. Biljetten gled fram mot fönstret och enligt carpark så syntes den inte, dom säger att dom fotat. Då jag inte tittade utifrån så vet jag inte hur mkt det stämde men det är inte omöjligt. Med hänvisning till detta fick jag en p-bot. Eftersom jag betalt biljett med visakort så överklagade jag genom att skicka in utdrag från bank där det anges belopp, kortnr, datum etc. Tycker det borde vara utom allt tvivel att jag betalat min avgift till carpark och det är väl det som är själva grejen att man ska göra.

Carpark hävdar att om dom inte ser någon biljett så får man böter och att ett utdrag från banken om transaktionen inte hjälper. Frustrationen är stor, jag har ju betalt!!!!!!

Lawline svarar

Hej!

På en avgiftsbelagd parkering med biljettautomat är det, utöver att betala avgiften, bilistens skyldighet att placera parkeringsbiljetten på förskrivet sätt. Normalt betyder det att biljetten ska placeras fullt synlig innanför framrutan. Om biljetten inte har placerats på ett sådant sätt är biljetten inte giltig. Detsamma gäller om biljetten efter att ha placerats på ett sådant upphör att vara korrekt placerad och det beror på en omständighet som är hänförlig till bilisten. Typiska omständigheter som är hänförliga till bilisten är att biljetten trillar ner på golvet i samband med att bildörren stängs eller att biljetten, som i Ert fall, halkar för långt fram och därför döljs. Vissa parkeringsbolag ger trots dessa stränga regler ibland avskrivningar de inte är skyldiga att medge. Carparks policy som framgår av deras hemsida är att biljettnumret ska ha varit avläsbart och att biljetten i efterhand kan uppvisas och konstateras ha varit giltig vid kontrolltillfället. Det är till exempel användbart om biljetten har hamnat upp och ned men tycks inte kunna hjälpa Er. Slutsatsen av detta blir att Ni är betalningsskyldig för den kontrollavgift som Carpark har utfärdat trots full bevisning om att avgift har erlagts.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare