Hur kräver jag in en skuld?

Jag har lånat ut en större summa pengar till en vän. Det är två år sedan utbetalningen vidtogs men han betalar inte. Låneavtalet var muntligt men jag har överföringskvitto från mitt konto till hans. Hur gör jag för att få tillbaka pengarna?

Lawline svarar

Hej,

Du bör ta kontakt med kronofogdemyndigheten, de hjälper dig att driva in fordringar. Du måste ange beloppet, den dröjsmålsränta du kräver samt förfallodagen. Vidare måste du ange grunden för ditt krav.

Då kan din vän välja mellan att betala eller bestrida, om han bestrider betalningsskyldighet kommer du informeras av detta och ditt enda alternativ för att få tillbaka pengarna då är att vidhålla ditt yrkande och kräva att målet överlämnas till tingsrätten.

Den lag som reglerar detta område är lagen om betalningsföreläggande och handräckning, se http://lagen.nu/1990:746.

Med vänlig hälsning,

Jens ÅströmRådgivare