Försäljning av samägd fastighet

Hej!

Äger en fastighet tillsammans med min fd man som vill behålla fastigheten och överta mina lån men jag vill att vi ska sälja istället.

Om jag skulle dra igång en process, vad talar för att jag vinner dvs att huset blir sålt. Vad kan tala emot? Fastigheten är belånad till takåsen.

Hur går en sådan process till, vilka kostnader kan det medföra för båda parter? Är man beviljad rättshjälp för detta (har haft detta tidigare i skilsmässan)?

Lawline svarar

Er fastighet omfattas av samäganderätt enligt 1 § samäganderättslagen (SamL). (Lagtexten finner du http://lagen.nu/1904:48_s.1#P1 ) Enligt 6 § SamL äger var och en av samägarna rätt att, såvida inte annat dem emellan avtalats, hos tingsrätten ansöka om att den samägda egendomen utbjuds till försäljning. Övriga delägare kan få till ett anstånd med försäljningen om de visar "synnerliga skäl" för det. Vad som närmare skall förstås med detta är svårt att säga, men som exempel kan från juridisk litteratur nämnas ett ogynnsamt konjunkturläge eller, det föga upplysande, "tvingande sociala skäl". I övrigt kan alltså andra delägare inte motsätta sig en försäljning. Utan närmare information kan jag dock inte uttala mig längre i denna del.

Vad gäller rättshjälp uppfyller du uppenbarligen åtminstone de formella kriterierna för detta eftersom du haft det tidigare. Förutsatt att du forfarande gör detta är vad jag kan se som ett hinder i den här frågan att rättshjälp endast skall beviljas om det kan anses "rimligt" att staten bidrar till kostnaderna. Delvis andra hänsyn gör sig givetvis gällande om det rör sig om mål i äktenskapsskillnad eller en rent civilrättslig tvist. Jag har personligen svårt att uttala mig åt endera håll utan får råda dig att ta kontakt med rättshjälpsmyndigheten. Kontaktuppgifter till dem finner du http://www.rhm.domstol.se/extern/adresser/adresser_se.asp .

Att uppskatta tid och kostnader förenade med en eventuell domstolsprocess är svårt och dessutom vanskligt och ingenting jag, för allas vår väl, tänker försöka mig på.

Hoppas att mitt svar varit dig något så när behjälpligt.

Vänligen

Joel LaackRådgivare