FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag16/05/2008

Minoritetsrevisors granskning av dotterbolag

Bolaget A har ett dotterbolag, A1, som i sin tur har ett dotterbolag A2. Dotterbolagen ägs till 100% av sina respektive moderbolag. Moderbolaget A har en ägare som har 60% och en ägare som har 40%. Minoritetsägaren tillsätter en minoritetsrevisor i moderbolaget A emot huvudägarens vilja.

Har minoritetsrevisorn rätt att revidera dotter och dotterdotterbolagen emot majoritetsägarens önskan?

Lawline svarar

Hej,

för att svara kortfattat på din fråga så har en minoritetsrevisor samma rättigheter och skyldigheter som en vanlig revisor, med undantag för att mandattiden är kortare för en minoritetsrevisor.

Enligt 9 kap 3 § ABL, som du hittar http://www.lagen.nu/2005:551 , så ska en revisor, om revisionen avser ett moderbolag, även granska koncernredovisningen. Detta gäller således även för minoritetsrevisorn och majoritetsägaren kan inte hindra denne från att fullgöra detta uppdrag. Av 9 kap. 7 § ABL framgår vidare att styrelse och VD är skyldiga att lämna upplysningar till revisorn samt i övrigt bereda revisorn tillfälle att fullgöra sitt uppdrag. Samma skyldigheter gäller för ledningen i dotterbolag gentemot revisor i moderbolaget och således även gentemot minoritetsrevisor. Minoritetsrevisorn har dock även samma tystnadsplikt som de vanliga revisorerna och han får inte fungera som kunskapare åt minoritetsägarna.

vänliga hälsningar

Rådgivare