FrågaKÖPRÄTTÖvrigt08/11/2005

Kan utländsk skuld indrivas i Sverige?

Hej! Jag har en lite speciell och förmodligen svårbesvarad fråga. Men jag hoppas ni kan hjälpa mig ändå. Bakgrund: Förra året gjorde jag en resa mellan Singapore och Australien som passagerare på ett fraktfartyg. Denna resa bokade jag över nätet hos ett Australiensiskt företag. Jag gjorde denna bokning när jag var i Singapore och faxade således över mitt Mastercard nummer tillsammans med en passkopia och lite övriga handlingar till företaget i Australien. Sedan fick jag biljetter och genomförde resan. Det märkliga med detta är att de aldrig drog några pengar på mitt kort. Av någon anledning glömde de bort detta. Eftersom jag är en snål resenär så lät jag detta vara. Men nu ca 10 månader senare, hemma i Sverige så fick jag ett mejl där företaget i Australien säger att de glömde ta betalt och nu vill de dra pengar på mitt kort. Jag har ju bytt kort så de kan inte dra några pengar, hur mycket de än vill. Så kommer jag till frågorna: Vad kan hända? Vad är det som gäller rent lagmässigt? Kan de ta betalt via någon svensk indrivnings byrå? Om jag åker till Australien i framtiden kommer denna "skuld" att ligga kvar? Mvh Stefan Ps. Jag vet att jag ska betala, men...

Lawline svarar

Du har en skuld till det australiensiska företaget som ej är reglerad och företaget har möjligheten att vända sig till en svensk indrivningsbyrå för hjälp. Vidare beror det på vad australiensisk lagstiftning säger om just konsumentskulder. Mycket talar för att skulden kommer att ligga kvar ett antal år och att du därför är skyldig att betala. Alltså, din skuld kommer ligga kvar oavsett om du åker till Australien eller ej. Det kan dock tilläggas att det är mycket svårt för ett australiensiskt bolag, beroende på dess storlek, att driva in en fordran i Sverige och det är tveksamt om de över huvud taget kommer gå vidare med ärendet om du inte är ärlig nog att betala ändock.
Andreas TörnbladRådgivare