FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt28/03/2008

Yttrandefrihet på blogg

Hej. Får man skriva vad man vill på en blogg/chatt, tex namnge personer och skriva nedvärderande saker om denne?

Lawline svarar

Yttrandefriheten sträcker sig väldigt långt och har ett starkt grundlagsskydd. Det finns emellertid gränser. Att utpeka annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt skriva något som är ägnat att utsätta denne för andras missaktning utgör förtal och är ett brott som kan ge böter eller om brottet är grovt fängelse i två år. Det är dock inte straffbart om du kan visa att det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgift i saken och du visar att uppgiften var sann eller att du hade skälig grund för den. Om det du skriver inte är tillräckligt grovt för att klassas som förtal kan du ändå dömas för förolämpning om du smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom. Förolämpning kan ge böter eller fängelse i högst sex månader. Det är alltså inte ok att skriva nedvärderande saker bara för att vara elak mot någon, tex att någon är dum i huvudet. Däremot får man naturligtvis vara kritisk i sin blogg och t.ex. skriva att någon sköter sitt jobb dåligt eller liknande, om man kan visa att det man skriver faktiskt stämmer. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare