Formellt fel på parkeringsbot

Hej

Jo jag har fått en p-bot då jag stått på mitt fastighetsbolags resarverade platser. Det privata parkeringsbolaget som sköter övervakningen vid min fastighet har anget skälet att jag stått utanför markerat område när jag enligt min mening har parkerat utan giltligt tillstånd. Har hört att formaliafel gör att p-bot ogilitlighetsförklaras, stämmer detta?

Lawline svarar

Hej!

Du har meddelats en kontrollavgift för olovlig parkering till skillnad från en kommunal felparkeringsavgift. Båda kallas till vardags för parkeringsböter men reglerna för skyltning, överklagan och krav på formalia varierar. Det finns ingen lag som säger hur en kontrollavgift ska vara utformad. Det betyder att parkeringsbolagen i regel kan kräva in även kontrollavgifter med klara brister så länge det på något sätt framgår vad som har varit fel. Att beskriva parkering på reserverad plats som parkering utanför markerad plats kan innebära att kontrollavgiften har ett så allvarligt fel att den är ogiltig men behöver absolut inte betyda detta.

Om rutan är markerad med skylten P och en tilläggstavla som säger något i stil med ”förhyrda platser” är förseelsen utanför markerad plats missvisande. I vissa kommuner skiljer sig tillåtna beloppen åt mellan dessa förseelser. Om parkeringsbolaget kräver dig på för mycket pengar sätt till någon av dessa förseelser kan du räkna med att kontrollavgiften är ogiltig. Är beloppet korrekt eller för lågt blir det ett gränsfall och ett säkert svar kan inte ges.

Om rutan bara är markerad med en plastskyllt eller liknande kan förseelsen utanför markerad plats vara helt korrekt. Detta under förutsättning att infarten är skyltad med P och att det under denna skylt eller under en tidigare skylt har funnits en upplysning om övervakarens namn och telefonnummer. Det sättet att skylta innebär ett tillåtande för vissa fordon att parkera utanför markerad plats. Den som inte har den tillåtelsen blir då lappad för att ha parkerar utanför markerad plats.

Sammanfattningsvis kan sägas att kontrollavgifter som huvudregel inte blir ogiltiga av formella fel medan felparkeringsavgifter blir det men det finns undantag i båda riktningarna.

Vänliga hälsningar

Gustaf LidegranRådgivare