Utmätning av lön

Om en privatperson har en skuld till kronofogdemyndigheten och företaget personen arbetar på gör en löneutmätning varje månad. Vad händer när företaget drar löneutmätningen, som framgår av lönebeskedet, men ej betalar in summan till kronofogdemyndigheten.. Vems skyldighet är det att pengarna kommer till kronofogden? Privatpersonen? eller Kronofogdemyndigheten? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Utmätning av lön behandlas i Utsökningsbalkens (UB) 7:e kapitel. Om en arbetsgivare underlåter att betala in det innehållna beloppet kan kronofogdemyndigheten utmäta beloppet genast hos arbetsgivaren. Om det sker uppsåtligen eller av oaktsamhet döms denne till böter enligt UB 7 kap. 25 §.

Det är alltså arbetsgivarens skyldighet att betala ut det innehållna beloppet till kronofogdemyndigheten på det sätt och i den tid som myndigheten bestämmer.

Med vänlig hälsning,

Anna AnderssonRådgivare