Indrivning av skuld

När jag flyttade ut ur en lägenhet där elen var registrerad på mitt namn kom vi (jag och dom andra som bodde där) överens om att jag skulle skicka räkningarna till dom och att dom självklart skulle betala. Dumt av mig att stå kvar som ansvarig, men jag litade på dom.

Ett tag senare märkte jag att dom inte alls betalat in några pengar och sa upp abonnemanget. Jag har bett dom att betala räkningarna otaliga gånger sen dess, men ingenting har hänt.

Nu sitter jag på en skuld på ca: 22.000:- som har gått till inkasso och är grymt trött på den här historian.

Har ni något tips på vad jag kan göra?

Lawline svarar

Hej,

tyvärr kan jag inte ge något bättre tips angående inkassokravet än att försöka få skulden betald så snart som möjligt. Eftersom du stod kvar på abonnemanget är det Ditt ansvar gentemot elbolaget att skulden betalas även om Ni hade en intern överenskommelse.

Om skulden betalas i tid undviker Du eventuella betalningsanmärkningar vilket är viktigt eftersom en betalningsanmärkning försvårar för Dig att få nya abonnemang, lägenhetskontrakt etc.

Jag rekommenderar även att Du försöker få in den aktuella summan från de personer som, enligt Ert avtal, var skyldiga att betala räkningarna. På din fråga låter det som att Er överenskommelse var muntlig och då krävs det att Du kan bevisa att Ni verkligen kom överens om att de som bodde kvar skulle betala räkningarna.

Har du t.ex. något vittne som var med när Ni kom överens om detta är det en fördel, men annars borde det gå att bevisa ändå - det är ju inte särskilt troligt att Du skulle vilja betala elräkningarna för någon annan.

Ett första steg för Dig kan vara att ansöka om betalningsföreläggande mot Dina tidigare sambor. Mer om detta kan Du hitta på kronofogdemyndighetens hemsida ( http://www.kronofogden.se ).

Om betalningsföreläggandet bestrids, d.v.s. om personerna som är skyldig Dig pengar inte erkänner skulden, kommer ärendet att hamna i tingsrätten.

Hör gärna av Dig om du har ytterligare frågor!

Vänliga hälsningar

Jonas ÖjelidRådgivare