Utmätning för makes skuld

jag undrar vad som händer om KFM gör en utmätning i vårt hushåll, för att min man inte betalat sina skulder. Kan det gå så långt att även jag blir utan vad det nu är de tar, bostad till exempel? Tar de av in lön också om de måste?

Lawline svarar

Hej!

Utgångspunkten är att varje part i ett äktenskap svarar för sina skulder var för sig. Det finns dock en presumtionsregel i UB 4 kap. 19 § http://www.lagen.nu/1981:774#R31 som innebär att den egendom som finns i parets gemensamma besittning presumeras tillhöra gäldenären och kan alltså utmätas för dennes skuld. Du måste således bevisa att egendomen som finns i ert gemensamma hem tillhör dig för att inte KMF skall utmäta den för din makes skulder. För att kunna visa detta krävs som regel att du kan uppvisa tex. ett kvitto eller ett kontoutdrag som visar att du betalt egendomen.

Vad gäller löneutmätningen behöver du inte oroa dig över att

de skall ta din lön i anspråk. Som sagt så svarar varje make för sina egna skulder. Dock kommer KMF räkna ut ett förbehållsbelopp för din man, vilket är det belopp han får behålla av sin lön varje månad efter att de mätit ut en del av hans lön. För att räkna ut denna summa räknar de bland annat in vad du tjänar. Detta görs för att kunna räkna ut hur mycket din man behöver för att klara sig varje månad. Men de kommer alltså ej att mäta ut din lön för din makes skulder.

Du kan läsa om löneutmätning http://www.lagen.nu/1981:774#K7 .

Med vänlig hälsning

Rådgivare