FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/05/2008

Preskriptionstid för grov stöld

Hejsan! Jag undrar vad preskriptionstiden är för grov stöld? Eftersom preskriptionstiden för stöld är 5 år så borde grov stöld då vara 10 år. Kan det stämma?

Lawline svarar

Hej! Ja det stämmer. Straffskalan för grov stöld är enligt 8 kap. 4 § brottsbalken (1962:700) fängelse lägst sex månader högst sex år. Eftersom maximistraffet överstiger två år men inte åtta år är preskriptionstiden tio år, vilket framgår av 35 kap. 1 § första stycket 3 brottsbalken. Brottsbalken hittar Du http://lagen.nu/1962:700#K35 Vänligen,
Carl Johan FahlanderRådgivare