Kan jag sälja vår gemensamma sommarfastighet?

Hej!

Jag äger tillsammans med en släkting en sommarfastighet. Släktingen har efter mitt accepterande byggt en året runt bostad på fastigheten. Släkting bor nu i den nya bostaden året runt. Själv använder jag endast den ursprungliga stugan under min sommarsemester.

Till min fråga: Jag vill inte ha kvar fastigheten och släktingen vill inte köpa ut mig. Kan jag tvinga fram en försäljning även om hon bor där året runt?

Lawline svarar

Hej!

Ert gemensamma ägande av sommarstugan regleras av lag (1904:48) om samäganderätt, som du hittar https://lagen.nu/1904:48_s.1. I lagens 6 § sägs att en delägare får ansöka om att den gemensamma egendomen säljs på offentlig auktion, såvida inte någon av de andra delägarna kan visa på synnerliga skäl mot att så sker.

Om ni inte kan enas om hur du ska bli utlöst ur samägandet så kan du alltså hos rätten ansöka om att en god man ombesörjer en försäljning av er fritidsfastighet. Detta gäller dock bara såvida ni inte har avtalat att samäganderättslagen inte ska gälla för ert samägande. Vad som kan betraktas som synnerliga skäl framgår inte av lagtexten, men vissa särskilda sociala förhållanden kan föranleda uppskov med tvångsförsäljningen.

Med vänliga hälsningar

Daniel PrawitzRådgivare