FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/04/2006

Rätt för jakträttsinnehavare att beslagta vapen.

Får jakträttsinnehavare frånta en tjuvjägare hans vapen om han påträffas på jakträttsinnehavarens jaktmark och därefter meddela polisen om att han tagit vapnet?

Lawline svarar

Hej! Frågan Ni ställt besvaras utförligt i Jaktlagen. 47§ stadgar följande: Ertappas någon på bar gärning då han begår jaktbrott, får vilt och sådan egendom som enligt 49 § kan antas bli förverkad eller som kan antas ha betydelse för utredning om brottet tas i beslag av jakträttshavaren eller av någon som företräder honom. Egendomen som avses i 49§ är enligt förarbeten till den förra Jaktlagen bland annat vapen, ammunition samt annan egendom som använts som hjälpmedel vid jakten, även i vissa fall fortskaffningsmedel. Beslaget måste dock omedelbart anmälas till polis- eller åklagarmyndigheten. Enligt rättegångsbalkens allmänna bestämmelser om beslag har var och en som påträffar någon som är i färd med att begå brott, på vilket det kan följa fängelse, rätt att gripa brottslingen och får då också beslagta påträffade föremål. Bestämmelserna i Jaktlagens 47§ går i det avseendet längre, då rätten att ta egendom i beslag inte har gjorts beroende av att den skyldige grips. Med vänlig hälsning
Rådgivare