FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt12/03/2006

Grov kvinnofridskränkning?

Hej. Angående kvinnofridskränkning; finns det ett brott som heter psykisk misshandel? Jag känner till ett fall med en kvinna som har blivit psykiskt misshandlad under många år. (Det skulle kunna kallas hjärntvätt!!)Det verkar vara otroligt svårt att få någon åklagare att ta upp ett sådant fall.....

Lawline svarar

Hej! Det finns inget brott som heter psykisk misshandel men däremot kan "psykisk misshandel" rymmas inom andra brott. Exempelvis genom olaga hot enligt 4 kap 5§ Brottsbalken (BrB), som i sin tur kan rymmas inom grov kvinnofridskränkning enligt 4 kap 4a § BrB. För att det ska vara fråga om olaga hot krävs dock att hotet typiskt framkallar allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet. Grov kvinnofridskränkning kräver dessutom att om det rör sig om upprepade fall av olaga hot eller att även andra brott enligt 3,4 eller 6 kap BrB (exempelvis misshandel, hemfridsbrott, sexuellt utnyttjande, ofredande mm) är aktuella. Det finns även ett brott som heter förolämpning (5 kap 3 § BrB), men detta kan inte ingå i brottet grov kvinnofridskränkning. Att bedöma om det handlande som du beskriver faller in under någon av de nämnda straffbestämmelserna är svårt att göra då jag vet för lite om omständigheterna.
Rådgivare