FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt30/03/2008

Hävning av hundköp från säljarens sida?

Jag har sålt en hund till en privatperson.I köpekontraktet avtalades om en prövoperiod på en månad, varefter hunden skulle slutbetalas, endast delbetalning vid leverans. Då prövoperioden utgått finns varken köparen eller dennes make att finna. Uppgivna kontaktuppgifter är ogiltiga. Svarar ej på mail. Efter mycket jobb lyckas jag lokalisera köparen. Då har ytterligare en månad gått. Ett möte avtalas, där försäljningen ska avslutas. Köparen uteblir. Vid förnyad kontakt hävdar köparen att hon ej har pengar att lösa ut hunden. Hon har heller inga pengar för att lösa försäkring för hunden, något som avtalades i kontraktet. Har jag juridisk möjlighet att ta tillbaka hunden?

Lawline svarar

Hejsan och tack för ditt mail! Det framgår inte av din fråga om det är du som privat har sålt hunden eller om du har en näringsverksamhet där du säljer hundar. Eftersom du inte nämnt något om kennelverksamhet etc och bara säger "jag har sålt en hund" utgår jag från att det är du som privatperson som sålt hunden till en annan privatperson. Eftersom Konsumentköplagen inte är tillämplig på köp mellan privatpersoner är det Köplagen samt vanliga avtalsrättsliga regler som är tillämpliga på den aktuella frågan. Jag utgår från att ni inte avtalat om hur en dylik situation skulle behandlas eftersom saken då skulle vara klar. Köparen har här inte uppfyllt sin del av avtalet, det vill säga det som åligger honom; att betala hela köpeskillingen samt försäkra hunden. I Köplagens 54 § regleras fallet då köparen ligger i dröjsmål med betalningen. Eftersom hunden här kommit i köparens besittning får du häva köpet endast om du i avtalet har förbehållit sig den rätten eller om köparen avvisar varan. Det hela hänger alltså på hur ni utformat köpeavtalet. Möjligtvis kanske man skulle kunna tänka sig att det faktum att köparen ej försäkrat hunden skulle kunna vara att klassas som "bristande medverkan" i lagstiftarens mening, 55 § KöpL. Om det här är att anse som av väsentlig betydelse för dig och detta är något köparen förstått föreligger en grund för hävning. Det är du som måste bevisa att försäkringen hade väsentlig betydelse för dig. Lycka till! Med vänlig hälsning
Rådgivare