FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/07/2008

Olovlig avlyssning

Hej! Jag undrar om det är tillåtet att spela in ett samtal i mitt hem med diktafon utan att den andre ej har vetskap om detta? Mycket tacksam för svar MVH E-post ohman.kerstin@telia.com

Lawline svarar

Hej! Vilka samtal som är tillåtna att spela in styrs av straffbestämmelsen för olovlig avlyssning. En förutsättning för att göra sig skyldig till olovlig avlyssning är att man avlyssnar eller spelar in ett samtal som man inte deltar i. Du kan alltså spela in ett samtal som du deltar i utan att informera den du har samtalet med men du får inte utan tillåtelse spela in samtal mellan andra personer även om samtalet äger rum i ditt hem. Brottet olovlig avlyssning finns i brottsbalkens 4 kap 9a § som du kan läsa https://lagen.nu/1962:700#K4P9a . Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare