FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt10/03/2008

Mönsterrätt kontra upphovsrätt

Jag undrar vad skillnaden är mellan upphovsrätt och mönsterskydd då upphovsrätten också ger skydd för efterbildningar? Vad är fördelen med att ha dubbla skydd?

Lawline svarar

Hej!

Mönsterrätten och upphovsrätten har delvis olika skyddsområden, även om de båda skydden ibland kan vara tillämpbara på en och samma vara.

Mönsterrätten skyddar en varas utseende eller avskilda utsmyckning, och kan erhållas genom registrering (1a § mönsterskyddslagen). En formgivare kan dock endast få mönsterskydd om mönstret är att anse som nytt och särpräglat (2 § mönsterskyddslagen). Detta nyhetskrav är både objektivt och absolut, vilket innebär att mönster som gjorts tillgängligt för allmänheten någonstans i världen, genom t.ex. utställning eller marknadsföring, inte uppfyller kravet. Vidare måste ett skyddbart mönster skilja sig väsentligen från övriga mönster på marknaden.

Upphovsrätt innebär en ensamrätt för skaparen av ett litterärt eller konstnärligt verk (1 § upphovsrättslagen). En grundförutsättning för sådant skydd är att verket är självständigt och originellt. Det ska vidare härröra från upphovsmannen själv och vara ett resultat av hans personliga, skapande insats. Att det skall föreligga ett visst mått av särprägel innebär ett krav på verkshöjd. Upphovsrätten ger skaparen dels förfoganderätt och dels ideell rätt till verket, och uppstår utan någon registrering eller liknande.

Mönsterrätten existerar vid sidan av upphovsrätten och de båda skyddsformerna utesluter inte varandra (10 § upphovsrättslagen). Följaktligen kan t.ex. en stol åtnjuta mönsterrättsligt skydd samtidigt som den skyddas av det upphovsrättsliga brukskonstskyddet. Då de olika skyddsformerna således har till viss del olika skyddsområden, kan det i vissa fall vara lämpligt att använda sig av dubbla skydd.

Med vänlig hälsning

Rådgivare