FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/03/2008

Mäklaravtal

Hej! Vi har ångrat att vårt fritidshus ska ut på försäljning. Vi har skrivit på att mäklaren har ensamrätt i 3 månader. Men nu vill vi inte sälja. Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej! Att ni har avtalat med mäklaren om att sälja huset innebär inte att ni kommer att bli tvungna att göra det. För att ett fastighetsköp ska vara bindande krävs det att bägge parter skriver under ett köpekontrakt, se jordabalken (1970:994) 4 kap. 1 §. Avtalet mellan er och mäklaren kan troligen hävas mot viss ersättning från er. Detta eftersom mäklaren går miste om försäljningsprovision. Därför kan det vara bra att kontrollera vad avtalet säger i det avseendet. Liknande situationer är inte ovanliga och mäklaren bör ha rutin på detta område. Kontakta därför mäklaren och säg upp avtalet om försäljning av fritidshuset. Jordabalken hittar Du http://lagen.nu/1970:994#R9 Med vänlig hälsning
Carl Johan FahlanderRådgivare