FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt09/05/2008

Fällande av annans träd mm.

Om grannen fäller en björk på min tomt, samt bygger en brygga som sträcker sig över min tomtgräns, vad kan man åberopa lagligen för det?

Lawline svarar

Hej. Din granne har genom sina handlanden gjort sig skyldig till brott. Fällande av trädet är att anse stöld, egenmäktigt förfarande, skadegörelse eller åverkan beroende på de närmare omständigheterna kring fällandet. Byggandet av bryggan är att anse som egenmäktigt förfarande. Jag tycker du skall titta i brottsbalkens åttonde och tolfte kapitel som du finner http://www.lagen.nu/1962:700 . Jag vet inte vad du vill att din granne skall göra, men du har goda möjligheter till kompensation. Du är berättigad till skadestånd för trädet (om än väldigt lite) samt restution av bryggan, vilket helt enkelt innebär att din granne måste ta bort den del som ligger på din tomt. Du bör i första hand konfrontera grannen med alla fakta och kräva det du nu vill. Skulle han inte ge med sig kan du anmäla honom till åklagare eller polis. Skulle han bli åtalad kan du föra enskild talan på grund av brott. Detta innebär att åklagaren framställer dina civilrättsliga krav på ev. skadestånd och restution. Du kan även stämma din granne på vanligt vis men det medför alltid ekonomiska risker så det är önskvärt att åklagaren gör detta. Med vänlig hälsning
Jon ÖstremRådgivare