FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/05/2008

Felmotiverat omhändertagande av körkort

Har kört 51 km/h på 30-väg invid skola. Har fått och godtagit ordningsbot. Kan detta betrakas som grov vårdslöshet i trafik? Detta är ikryssat på beslutet om omhändertagand av körtkortet.

Lawline svarar

Hej! Om du har godkänt ett förläggande om ordningsbot avseende hastighetsöverträdelse så är det hastighetsöverträdelse du har gjort dig skyldig till. Körkortet ska då omhändertas på den grund som anges i föreläggandet och ingen annan grund. Polisen måste ha kryssat i fel ruta. Kontakta den polismyndighet som har fattat beslutet att omhänderta ditt körkort be dem rätta beslutet så att inga ytterligare missförstånd uppstår. Tyvärr är inte felet sådant att du kan räkna med att slippa bli av med körkortet. Beslut om körkortsingripande fattas utifrån den ordningsbot som du har godkänt. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare