FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/05/2008

Överlåtelse av hyresrätt till lokal

hej jag har en industrifastighet. en av mina hyresgäster vill lämna lokalen till en annat företag och låta dom ta över deras kontakt genom ett överlåtelse kontrakt. har jag som hyresvärd rätt att neka detta?

Lawline svarar

Hej, som utgångspunkt gäller ett förbud mot överlåtelse av hyresrätt utan hyresvärdens samtycke. Detta framgår av 32 § hyreslagen (12 kap. jordabalken), som du hittar http://lagen.nu/1970:994 . Detta överlåtelseförbud gäller i synnerhet när det kommer till hyra av lokal, till skillnad från hyra av bostadslägenhet där undantagen är betydligt fler. Det enda undantag som finns för överlåtelse av hyresrätt till lokal är det som anges i 36 §. Här framgår att om hyresgästen helt eller till väsentlig del bedriver handel, hantverk, industri eller annan förvärvsverksamhet i lokalen kan denne ha rätt att överlåta hyresrätten till den som ska överta verksamheten. Tillstånd till en sådan överlåtelse lämnas av hyresnämnden om hyresvärden inte har befogad anledning att motsätta sig överlåtelsen. Om hyresgästen har haft hyresrätten i mindre än 3 år så krävs dock synnerliga skäl för ett sådant tillstånd. Det krävs alltså att den nye hyresgästen ska överta den verksamhet som överlåtaren bedriver och att du som hyresvärd inte har befogad anledning att motsätta dig överlåtelsen. I andra fall gäller alltså att du som hyresvärd har rätt att vägra att kontraktet överlåts. Vänlig hälsning
Rådgivare