FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt15/03/2008

Krånglade p-automat.

Hej! Jag fick en p-bot idag trots att jag felanmält p-automaten på angivet telefonnummer och angett mitt regnummer. Lapplisan påtalade att den fungerade när hon kom dit. Det var jag och ytterligare en man som felanmälde automaten då den svalde mina pengar utan att jag fick ut nån biljett. En tredje man bekräftade vår förklaring för lapplisan då han sett oss stå vid automaten när den trilskades. Lapplisan tog med sig böteslappen och skulle se vad hon kunde göra. Vad har vi för rättigheter i detta om de nu skickar hem boten och påstår att den är riktig? Är det nån id+e att överklaga isf? TACK! Mvh, Tina

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Vad jag har förstått så har du betalt det du ska men du har inte fått någon biljett. Biljetten i sig är enbart ett bevismedel för att betalning har skett. Om du har betalt för din p-plats har du gjort rätt för dig. Det framgår av frågan att du har minst två vittnen som alla fall kan styrka i att automaten krånglade, dessutom vet parkeringsbolaget om att minst två personer har anmält att det var fel på automaten. Om parkeringsbolaget trots allt väljer att sända er biljetten ska ni skriva ett brev och bestrida böteskravet med hänvisning till att du har gjort rätt för dig och att det var automaten som inte skrev ut någon biljett. Upplys på nytt i breven om de två vittnena samt ge deras kontaktuppgifter till bolaget. Det kan mycket väl vara så att parkeringsbolaget släpper ditt ärende enbart för att de möter motstånd samt att de märker att det kan bli en tvist som slutar i domstol. Jag kan inte svara på hur parkeringsbolaget kommer att agera men jag kan säga så pass mycket att du har ett förhållandevis gott bevisläge i fall det skulle bli en tvist. Lycka till
Fredrik HanssonRådgivare