FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt23/03/2006

Medverkan till misshandel

Jag undrar om en person som vid en misshandel står och hejar på utövaren kan bli dömd för medhjälp till misshandel, finns det någn lag/paragraf som täcker detta? Jag undrar även om den här passivitetslagen i Sverige som säger att man kan bevittna ett brott tex misshandel utan att varaskyldig att ingipa, finns det en lag eller är det praxis? Tack på förhand! Angelika

Lawline svarar

Hej! Enligt BrB 23:4 kan man dömas för medverkan till misshandel om man främjat den. Man kan främja en misshandel fysiskt, t ex genom att tillhandahålla ett vapen, eller psykiskt, t ex genom att uppmuntra förövaren. Man ska med andra ord ha bidragit till misshandelns genomförande för att hållas ansvarig för medverkan. Bidraget kan vara tämligen obetydligt. HD har i ett fall dömt till ansvar för medverkan när en person höll i rocken åt den som utförde misshandeln. Att med gillande min se på då någon misshandlas uppfyller inte kravet på främjande. Det är svårt att dra gränsen mellan då en person passivt ”bara” ser på då någon misshandlas och när denne genom sin närvaro uppmuntrar misshandeln och således bidrar till genomförandet av den. Denna gräns kan vara extra svår att dra då det är en kompis till gärningsmannen som ser på misshandeln. I svensk rätt finns ingen allmän bestämmelse om straffansvar vid underlåtenhet att hjälpa en nödställd person. Det är alltså i princip tillåtet att underlåta att ingripa om man bevittnar en misshandelssituation. Att uppmärksamma är att det finns några regler som gäller för särskilda situationer (se t ex räddningstjänstlagen). Vänliga hälsningar
Sofia FjellandRådgivare