FrågaSKATTERÄTTÖvrigt27/02/2008

Bolagsskatt och amorteringar

Om man ser att man får ett överskott på 200.000 i bolaget och har en näringsfastighet med lån på 500.000, skulle man då kunna amortera av 200.000 för att på så sät minska bolagsskatten? Fastigheten har ett taxeringsvärde på 100.000 och ett markvärde på 50.000.

Lawline svarar

Nej det är inte möjligt. Bolagsskatt beräknas på rörelsens resultat. Amorteringar påverkar inte resultatet eftersom en skuldpost minskar i samma takt som utbetalningar sker vilket leder till att samma skatt kommer att utkrävas oavsett amorteringar. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare