Belägga samägd fastighet med kvarstad utan samtycke?

Vi har en sommarbostad som ägs av mig till 1/3, min syster till 1/3 och dödsboet efter mina förälddrar till 1/3. Min syster har skulder vilket har gjort att företaget ifråga lagt en kvarstad på hennes tredjedel av fastigheten. Detta upptäcktes när vi försökte komma till en uppgörelse om försäljning av fastigheten. Min fråga är om ett företag kan lägga kvarstad på en fastighet utan att informera övriga delägare, vilket skett i det här fallet.

Lawline svarar

Hej

Det skall först klargöras att det inte är företaget som belagt fastigheten med kvarstad, utan företaget som har en fordran på din syster har ansökt hos rätten om förordnande av kvarstad, se Rättegångsbalken 15:1, http://www.lagen.nu/1942:740#K15P1, samt 15:5, http://www.lagen.nu/1942:740#K15P5. Beviljar rätten en ansökan om kvarstad är det därefter kronofogdemyndigheten som utser vilken egendom som skall beläggas med kvarstad. Företaget har alltså inte gjort något fel.

Enligt lagen om samäganderätt 6 §, http://www.lagen.nu/1904:48_s.1#P6, kan delägare ansöka om att fastigheten skall säljas på offentlig auktion, om det inte finns något samägandeavtal som motsäger detta. Paragrafen fungerar som en slags säkerhetsventil för att en delägare skall kunna få sålt sin del av fastigheten. Eftersom varje delägare har denna möjlighet är fastigheten utmätningsbar egendom och därför har kronofogdemyndigheten valt att belägga hennes del med kvarstad. Jag förstår att det känns något snopet men det finns dessvärre inget att göra åt saken. Jag hoppas att det ordnar upp sig för er!

Med vänlig hälsning

Siri MårtenssonRådgivare