FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/06/2006

Kränkning som faller under förolämpning enligt 5:3 BrB

Kan en elev/elevgrupp anmäla en lärare för kränkning. Eleverna har vid flera tillfällen blivit kränkta både enskilt och i grupp ( finns dokumenterat med vittnen) Falska anklagelser, nerrvärderande kommentarer, idiotförklaringar mm. Listan kan göras lång, nedan följer några Ex. * HELA klassen anklagas för att inte ha öppnat en bok inför ett prov (falskt), * HELA klasen får höra: Ni är lata och ALDRIG kommer att få ett arbete. Mig spelar det ingen roll för jag har min anställning och lön. * Elev blir anklagad för skolk vid första frånvarotillfället trots giltig orsak. Läraren vägrar ta till sig fakta. * Elev blir anklagad för att vara patetisk och har ingenting i skolan att göra då han tar en kortare paus under fritt arbete utanför lektionssalen. * Omotiverade vredesutbrott (verbalt) och total oförmåga att stödja, motivera och UPPMUNTRA eleverna. Resultatet betygsmässigt är katastofalt i denna lärares ämnen Eleverna fungera bra med alla andra lärare. Skolan är medveten om problemet och läraren har uppmärksammats på hur eleverna upplever hans beteende men kränkningarna fortsätter. Kvarnarna mal långsamt och elevernas situation har blivit ohållbar. Att anmäla en lärare är ett stort steg för eleverna som står i beroendeställning (betygen) men ses i dagsläget som enda möjlighet att få till en ändring innan kursen är slut. Läraren undervisar på gymnasienivå Vad krävs för att en kränkning ska räknas som ett brott? Eleverna känner sig gravt kränkta och olustiga på hans lektioner vilket påverkar hela studiesituationen. Eleverna har lämnat in en gemensam skrivelse med bl.a dokumenterade händelser vilka upplevt som speciellt kränkande Skolan har samtalat med läraren men elevernas situation har ej förbättrats. Det har gått ca 4- 5 mån sedan problemet först påtalades. Vilka rättigheter har elever som upplever sig kränkta?

Lawline svarar

Hej! Tråkigt att höra att en lärare som ska verka som en bra förebild för sina elever beter sig så illa. Den enda möjligheten som jag kan se i ert fall, för att problemet verkligen uppdagas, är att anmäla läraren för hans kränkande beteende. Det brott han gör sig skyldig till är förolämpning, utifrån det som du har angett. Om han dessutom i något fall har hotat eleverna är det fråga om olaga hot. Inget i din fråga tyder dock på det. För att anmäla honom får de drabbade vända sig till polisen för att göra en anmälan. Det är enbart de drabbade som kan göra anmälan om det inte är fråga om anspeglingar på ras etc. då även åklagaren kan ta upp fallet. Sedan kommer alla dessa anmälningar förmodligen att behandlas under en och samma rättegång. Förolämpning regleras i 5 kapitlet 3 § Brottsbalken, se http://www.lagen.nu/1962:700. Det ska då handla om att man exempelvis kallar någon nedvärderande saker direkt inför den drabbade, vilket du nämner har förekommit. Straffet blir vanligtvis böter, men om brottet kan ses som grovt kan även fängelse aktualiseras. Sådant som kan göra brottet grovt är exempelvis om det har förekommit under en lång tid, varit riktat mot många samt om det är riktigt grova skällsord. Att det dessutom är fråga om en lärare som beter sig på detta sätt är en företeelse som domaren med största sannolikhet kommer att beakta vid sin bedömning av brottsgraden. De kränkta kan även kräva skadestånd av läraren för det lidande dem utsatts för. Bevismässigt får ni uppge alla som bevittnat dessa förolämpningar så att ni får många vittnen till händelserna. Att inte skolan tagit detta mer på allvar tycker jag är oroväckande, men efter detta tror och hoppas jag att rektorn verkligen anammar problemet. Lycka till och återkom gärna om det uppkommer frågor på vägen. Mvh
Rådgivare