FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess06/04/2006

Kan socialtjänsteman "strunta" i att anmäla ett fall?

Hej!

Om en tjänsteman på en socialbyrå ser att en narkotikapåverkad klient sätter sig i sin bil tillsammans med sina minderåriga barn och kör i väg. Kan tjänstemannen då "slippa " att anmäla detta genom att anropa sekretesslagen?

Lawline svarar

Hej! De som arbetar inom socialtjänsten har en skyldighet att uppmärksamma missförhållanden rörande bland annat barn och ungdom, vilket framgår av 14 kapitlet 1 § Socialtjänstlagen. Om man inte gör det utan struntar i det är det fråga om tjänstefel och man kan sanktioneras som följd.

Sekretesslagen förändrar inte ovan nämnda då lagstiftaren gjort undantag från sekretess i fall som detta enligt 14 kapitlet 1 § Sekretesslagen. Där framgår att sekretess inte gäller när det är myndigheter som utbyter information eller om uppgiftsskyldighet följer av annan lag. I förevarande fall framgår det av Socialtjänstlagen att detta missförhållande ska anmälas och svaret på din fråga är således nekande.

Mvh

Rådgivare