FrågaKÖPRÄTTÖvrigt09/03/2006

Rätt att häva köp av bil då sälj. angett fel årtal?

Hej! I januari köpte jag en bil som enl försäljaren på bilfirman skulle vara av årsmodell 2003. Nu har jag via två andra bilfirmor fått veta att det är en -02:a då den är reg. 2002-09-30 inte 2003 som det står i mitt köpavtal. Då jag ifrågasatte varför serviceboken inte var ifylld som han också hade lovat bad han att få in den. När jag fick tillbaks den var den komplett ifylld. Nu har det visat sig att de stämplarna var falska. Har jag rätt att häva köpet alternativt få ersättning då jag nu omöjligt kan sälja bilen vid ev. byte i framtiden? Mvh Lotta

Lawline svarar

Hej! Då du i egenskap av privatperson köpt hos en bilfirma blir konsumentköplagen tillämplig. (se http://lagen.nu/1990:932) Eftersom ni avtalet att det skulle vara en -03 anses det vara fel på bilen enl. 16 § KKL. Det kan dock vara svårt att bevisa om det inte finns ett skriftligt avtal, här borde du dock även kunna åberopa de falska stämplarna. Enligt 22 § och 29 § KKL har du rätt att häva köpet om felet är av väsentlig betydelse. Felet skall ha varit av väsentlig betydelse för dig, insikt hos säljaren krävs inte. I detta fallet torde det alltså vara av väsentlig betydelse. (Det verkar ju även som om säljaren förstått detta) Glöm inte att reklamera felet inom skälig tid, annars kan du inte åberopa felet (23 § KKL) Lycka till Mvh
Fredrik JorstadiusRådgivare