Stulet matkort

Vi har fått matkort på min kommunala gymnasieskola och mitt har nu blivit stulet. Har skolan rätt att vägra ge mig mat om jag inte betalar ett nytt (100 kr) ? För jag har verkligen inte de pengarna..

Lawline svarar

Eftersom det inte framgår i vilken kommun din skola befinner sig vet jag inte vad just din kommun har för regler gällande skolmaten och matkorten som ni tilldelats, för det är kommunen som bestämmer över skolmaten. Enligt skollagen http://lagen.nu/1985:1100 är kommunen skyldig att servera mat till grundskolan utan kostnad för elever eller föräldrar, men för gymnasieskolan finns det inget lagstadgat. Det skulle därför kunna vara möjligt för din skola att inte ge dig mat, men att det i slutändan skulle få det resultat ser jag inte som vidare trovärdigt.

Vad gäller ditt stulna kort borde du inte behöva betala för ett nytt om du polisanmäler stölden och du kanske också behöver påvisa att du inte bevarade ditt kort på något oaktsamt sätt. Hade du däremot tappat ditt kort hade jag föreslagit att du talade med rektorn på din skola så att ni tillsammans kunde reda ut problemet (om du inte är myndig borde även dina föräldrar delta i diskussionen), eller om detta inte gav något resultat att gå vidare till kommunen.

Lorraine SauvyRådgivare