FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt01/06/2008

Kan jag tvingas sälja mina aktier?

Jag äger 25% av ett nystartat akteibolag. Vi har inte skrivit kompanjonsavtal ännu, då vi inte hunnit det. Vi är fyra delägare, som har lika stor del av företagets aktier. Nu vill en av delägarna, med stöd från en annan, köpa upp alla våra aktier. Detta kom som en överraskning för oss övriga två. Vi har vunnit ett par bra kontrakt men ännu inte hunnit få intäkter i företaget. Aktiekapitalet är 100 tusen kr. Vilka scenarier kan vi vänta oss juridiskt? Måste vi sälja våra aktier och i sådana fall, till vilket pris? Vad bör vi tänka på?

Lawline svarar

Hej, För att kunna genomtvinga en dylik försäljning krävs att du har gett en annan delägare en option att förvärva dina aktier. Detta måste i så fall uttryckas i ett avtal, exempelvis ett aktieägaravtal. I avsaknad av avtal med detta innehåll, gäller att en delägare inte kan tvingas sälja sina aktier till de övriga delägarna. Det kan finnas undantag i bolagsordningen, exempelvis hembudsförbehåll, men dessa regler kan inte användas för att tvinga fram en försäljning - utan endast för att styra försäljningen till en viss köpare efter det att ägaren själv valt att sälja aktierna. Endast de förbehåll i bolagsordningen som återfinns i Aktiebolagslagen 4 kap 8, 18 eller 27 §§ är giltiga, se ABL 4 kap 7 §, http://lagen.nu/2005:551#K4P7 Sammanfattningsvis är det, i avsaknad av särskilt avtal, omöjligt att tvinga fram en försäljning av den typ som du tar upp i frågan. Med vänlig hälsning
David KarlssonRådgivare