FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/02/2008

Får man ta ut vilken hyra man vill?

Hej! Jag äger en villa som jag har bott i, jag ämnar nu flytta till en bostadsrätt och vill hyra ut villan, den går att hyra ut som två lägenheter (övervåning, undervåning varsin lägenhet, separata ingångar). Får jag ta ut vilken hyra jag vill för de respektive lägenheterna? Jag kommer att hyra ut lägenheterna i minst 5 år.

Lawline svarar

Hej! Nej, du får inte ta ut vilken hyra du vill - eller rättare sagt hyresgästen behöver inte acceptera vilken hyra som helst. Hyran måste vara skälig och med det menas att den inte får vara påtagligt högre än hyran för likvärdiga lägenheter. Jämförelsen ska i första hand ske mot lägenheter som förvaltas av kommunalt bostadsbolag på orten. Påtagligt högre hyra anses det vara om hyran är mer än 5 % högre än för en jämförbar lägenhet. Om din hyresgäst anser att han betalar för mycket hyra kan han ansöka hos hyresnämnden om fastställande av en skälig hyra och dessutom om att upp till två år retroaktivt få tillbaka det som du som hyresvärd mottagit utöver skäligt belopp, plus ränta. Bestämmelser om detta finns i Jordabalken 12:55-55d, se http://lagen.nu/1970:994#K12P55 .
Miranda BergRådgivare