FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt19/02/2008

Straffavgift vid utträde ur a-kassa

I Januari 2007 gick jag ur a-kassan eftersom avgiften höjdes och som student finns ingen möjlighet att betala den nya avgiften. Jag meddelade a-kassan detta. Nu ett år senare kräver de mig på pengar för uppsägning som ska täcka 3 månader. Jag slutade bara att betala när jag gick ur. Min fråga är har de rätt att kräva mig på pengar ett år senare? Jag har inte hört något från dem på ett år och nu helt plötsligt ligger ett "Krav"-brev på bordet. Jag var medlem i SIF som nu är "Unionen A-kassan". Är jag skyldig att betala?

Lawline svarar

Hej, Genom att begära utträde med ansökan lämnar man a-kassan månaden efter ansökningsmånaden. Den tre månaders uppsägningsskuld som Du har blivit skyldig beror på att Du slutade betala. I den situationen har a-kassan rätt att kräva dig på beloppet. Har Du däremot fyllt i utträdesblanketten på rätt sätt kan de inte kräva Dig på pengar. Om så är fallet skulle jag råda dig att kontakta Unionens a-kassa. Hälsningar
Carl Johan FahlanderRådgivare