Utmätning i lön - hur mycket får vi behålla?

Hur mycket skall två vuxna ha kvar att leva på när hyran är betald?

Har indragning på lönerna ifrån kronofogden pga. skulder ifrån gammalt husförsäljning.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Eftersom jag med ledning av din fråga inte kan dra några långtgående slutsatser kring just din situation, måste jag redan så här inledningsvis råda dig att själv kontakta kronofogdemyndigheten för ett mera korrekt svar. Kontaktuppgifter hittar du http://kronofogden.se/kontakt/gemensammatelefonnummer.4.dfe345a107ebcc9baf80006685.html .

Normalbeloppet för två sammanlevande makar eller därmed likställda är 6945 kronor per månad och person exklusive boendekostnader. Denna siffra kan komma att modifieras. KFM tar hänsyn till saker som hur många dessa båda har att försörja, familjesituationen i övrigt, om man pendlar till och från jobbet etc. Generellt sett kan sägas att en person vars lön är föremål för utmätning inte tillåts några extravaganser. Dennes omkostnader för t.ex. boende får inte vara helt orimliga. I ett sådant fall kan det i förlängningen tyvärr bli aktuellt att flytta.

Vänligen

Joel LaackRådgivare