FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt19/02/2008

Behövs fullmakt för att företräda förälder?

Hej För en tid sedan fick jag en fullmakt av mina föräldrar så jag kunde hjälpa dem att betala deras räkningar via internet och använda min fars betalkort vid inköp av mat mm. När min syster fick reda på detta så blev hon misstänksam och krävde att fullmakten skulle rivas, vilket också gjordes. Sedan tog hon hand om betalkort, dosor för internetbetalning samt koder till dessa båda. Jag krävde att vi skulle göra en förteckning över de saker hon tog och hon fick sedan skriva under att hon tagit emot detta. Har hon rätt att överhuvudtaget använda det hon tagit utan fullmakt?

Lawline svarar

Hej, Din syster har ingen som helst rätt att använda det hon tog utan någon fullmakt, detta kan Du vara säker på att banken också är noggrann med. Det kan ändå vara bra att kontakta banken för att spärra eventuella konton och liknande, i vissa fall har även banken kopior på fullmakten. Hoppas att det löser sig! Med vänlig hälsning Carl Johan Fahlander
Carl Johan FahlanderRådgivare