FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt18/02/2008

Initiera en lagändring

Hej! Var ska jag vända mig om jag vill påverka en lagändring? Gäller samägandelagen. Är den under omarbetning?

Lawline svarar

Hej, Beslut om lagändringar kan endast initieras av riksdagens ledamöter, regeringen samt ett riksdags utskott. Om du vill påverka en lagändring så är mitt råd till er att vända er till er lokala riksdagsledamot och förmå honom eller henne att skriva en motion i frågan (Riksdagsordningen 3 kap 9 § och framåt). Varje år löper det nämligen en allmän motionstid där riksdagsledamöterna kan lämna in förslag. Påpekas bör dock att bara för att lagen ifråga ändras innebär inte det att situationen i din (eventuella) tvist kan påverkas, det är nämligen så att långt ifrån alla lagar har retroaktiv verkan, i vissa fall är till och med retroaktiv verkan förbjuden enligt grundlagen (Regeringsformen 2 kap 10 §). Således kan det bli så att gällande rätt när tvisten uppkom gäller och inte den ändrade lagen. Just nu kan jag inte finna några indikationer på att den är under omarbetning. Det är främst 19 § som har ändrats vid de senaste ändringarna, senast år 2000. Ni finner Samägandelagen: http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 samt Riksdagsordningen: http://www.lagen.nu/1974:153 Hoppas att det har blivit lite mer klart för er! Med vänlig hälsning
Rådgivare