Utkräva betalning

Hej,

För två år sedan så köpte en person en stereo av mig. Hon hade inte råd att betala vid det tillfället och jag sa att hon kunde betala lite senare. Nu har det hur som helst gått två år och jag har inte sett några pengar. Jag har kvar mail- samt smskorrespondens oss två emellan där det framgår tydligt från hennes sida att hon är skyldig mig pengar.

Personen i fråga vägrar att svara på vare sig telefonsamtal, sms eller e-mail. Det handlar inte om några större summor, men det är själva saken att rätt ska vara rätt som stör mig.

Så min fråga till er är, kan man polisanmäla en sådan sak eller "stämma" en person som vägrar betala för sig när det finns skriftliga "bevis" på att hon är skyldig mig pengar?

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Det rör sig här om ett rent civilrättsligt problem varför du inte kan vända dig till polisen för att få hjälp. Inget i din fråga tyder på att det finns någon ogiltighet i köpet. Fordran har inte hunnit preskriberas. Du verkar ha bra bevis för att en fordran uppstått och bevisbördan ligger på köparen att betalning skett varför du bör kunna vinna en sådan tvist. Förhoppningsvis skall det inte bli nödvändigt att ta upp detta i domstol. Du bör vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Hur detta går till och mer om vad det innebär hittar du på kronofogdemyndighetens hemsida ( http://www.kronofogden.se/villfabetalt/hurgorjag/betalningsforelaggande.4.14db52b102ed4e5fe380005212.html ). Om personen efter detta inte betalar får du gå vidare till domstol men som sagt bör du ha goda chanser även där.

Med vänliga hälsningar

Simon CarlssonRådgivare